Aktuelt

Fra motorvei til gater og byrom

Tidsskriftet St. Hallvard utgis av Oslo Byes Vel, og i nr. 2/2025 har Sverre Landmark skrevet om Nylandsveien og -brua under tittelen «Bridge over troubled water». Artikkelen handler om Nylandsveien og det gamle bymotorveisystemet som det er store krefter i sving for å endre.

Historien om Bispelokket: Trafikkmaskinen i Oslo sentrum

Aftenpostens Halvor Hegtuns tilbakeblikk på rivningen av Bispelokket i 2011 konkluderer med denne oppfordringen: «Spreng Bispelokkets tiloversblevne arm! Det er en Oslo-drøm som lever.»

Får hakeslepp av å se hva som kunne rasert bygårdene

Området ved Olaf Ryes og Sofienbergparken på Grünerløkka er et av byens mest pulserende, men det kunne ha blitt totalt forvandlet av planene om en gigantisk motorvei tvers gjennom byen. Flere tusen innbyggere hadde vært nødt til å flytte og deler av Oslo ville ikke vært til å kjenne igjen. Slik kunne det ha blitt totalt forvandlet. (Saken ligger bak betalingsmur.)

Stortinget behandlet forslag om å rive Nylandsbrua

Nylandsveien/-brua var innom Stortinget for å skape press ovenfra overfor Statens Vegvesen. Byrådsleder Lae Solberg oppsummerte: – Vi er ett skritt nærmere en forpliktende prosess for å rive hele eller deler av Nylandsbrua. Husk, vi har fått til Fjordbyen før. (Saken ligger bak betalingsmur.)

Enighet om ny løsning for Nylandsbrua

Avisa Oslo melder at det å finne en løsning for Nylandsbrua beskrives som «ekstremt krevende» fordi det er så mange forskjellige aktører med interesser, men at to av de store eiendomsaktørene har blitt enige. (Saken ligger bak betalingsmur.)

Sterk appell til Eirik Lae Solberg!

Byrådslederen var sammen med Mathilde Tybring-Gjedde om et innslag i Avisa Oslo om at de ville rive Nylandsbrua, i 2021.To år senere vant han og Høyre makten i Oslo, der han nå sitter i byråd med Venstre. I byrådserklæringen står det at byrådet vil «oppgradere området rundt Oslo S og Schweigaards gate, gjøre nedre del av Akerselva til en grønn elvepromenade og arbeide for å få revet mest mulig av Nylandsbrua». Derfor denne appellen; levert av Grønland Beboerforening, Miljøforeningen Akerselvas Venner, Entra og Galleri Oslo.

En løsning for brua som knuger Grønland

Vi ser at det er mange teorier om hva som kan gjøres og ikke gjøres med brua som «alle» ønsker å rive. Den delen av brua som går fra Dronning Eufemias gate må fortsatt bestå over sporomådet, av hensyn til nødetater og busser. Vi har sett på den løsningen som både er rimeligst og gir best bymiljø.

Aksepterer vi byrom som er «skapt for kriminalitet»?

Vi som jobber med Galleri Oslo, er opptatt av å skape forbedring i byområdet rundt oss, som er preget av barrierer i form av bygninger og – særlig – veianlegg. Samtidig er vi opptatt av å bevare alt det gode ved Vaterland-Grønland. Det er et paradoks at så mye snakk skaper så lite endring; det er mange små skritt vi kan ta, mens vi arbeider for de store grepene.

«Under brua» med politiet

Det er sterk sammenheng mellom hvordan våre omgivelser ser ut og hvordan byen fungerer.

Det er mulig!

Det er ikke lett å løse alle flokene på en gang. Vi har sett på en løsning - og A-Lab har til og med laget en liten tegnefilm! Vi er klar over at det ikke er "rett fram", men hvis alle ønsker en endring, sterkt nok, er denne enklere og bedre enn alle kjente alternativer.

Svensker på tur rundt Oslo S

I januar holdt Grape Arkitekter og Sopra Steria møte nummer to under tittelen "Livet på Oslo S", som denne gangen hadde to innledere fra Jernhuset i Stockholm. De arbeider med en ny versjon av Stockholm Centralstation - "Centralstaden". I Oslo benyttet Aftenposten muligheten til å få de svenske gjestenes syn på tilstanden til bymiljøet vårt. De var nådeløse.

Oslos nye kongress- og kulturarena vedtatt

Den 19. april 2023 behandlet og vedtok Oslo bystyre planforslaget for Sonja Henies plass 2 og nye Oslo Spektrum. Planene inkluderer en ny kongress- og kulturarena med kapasitet på over 3 000 personer, et levende bygulv med utadrettet virksomhet, og et kontorbygg med over 1 000 kontorarbeidsplasser plassert i umiddelbar tilknytning til Norges største kollektivknutepunkt.

Spillet om Galleriet

Tidsskriftet St. Halvard utgis av Oslo Byes Vel, og i nr. 2/2022 har Sverre Landmark skrevet om Galleri Oslo under tittelen «Spillet om Galleriet».

Oslo kommune starter oppryddingen

Etter flere års venting, har Oslo kommune endelig begynt å utarbeide en plan for opprydding i Oslo S-området, med Bymiljøetaten som kommunens gjennomføringsorganisasjon. Planen omfatter Biskop Gunnerus gate, Schweigaards gate, gjenåpning av Akerselva og ombygging av Nylandsveien.

Bli kjent med planen for «Nye» Galleri Oslo

Alle interesserte er velkomne til å «stikke innom» i Galleri Oslo den 1. og 2. juni kl 1500-1800. Der vil vi som jobber med saken for Galleri Oslo Utvikling være tilstede.

Planprogrammet for «nye» Galleri Oslo på høring!

I området på nordsiden av Oslo S, med Schweigaards gate og Vaterland, pågår det en slags «ryddeprosess».

Vaterland som omdreiningspunkt i Oslo sentrum

I Arkitektnytt nr. 2/2022 skriver Umay Layla og Peder Ravneng at Galleri Oslo kan bli «et nytt omdreiningspunkt i sentrum», men at det i et bærekraftperspektiv er uforsvarlig å rive et så stort bygg. Spørsmålene reises uten å diskutere det bærekraftige i å fjerne barrierene og åpne elva i det mest problematiske området av sentrum.

Kunstavisen om Galleri Oslo

I Kunstavisen skriver Bjarne Asp om Galleri Oslo: «Det omdiskuterte komplekset, som mange i dag først og fremst forbinder med Oslo bussterminal, skaper en markant knekk i Schweigaardsgate.» Og han avslutter med at «For Schweigaards gate er jeg ikke i tvil om at det er absolutt best å la det stå.»

Entra ny hovedeier av Galleri Oslo

Entra ASA har kjøpt Oslo Areal, og overtar dermed posisjonen som eier av om lag 50% av Galleri Oslo og Galleri Oslo Utvikling. Ved kjøpet av Oslo Areal overtar Entra i tillegg 16 store kontoreiendommer og forsterker sin posisjon som et av Norges ledende eiendomsselskaper. Entra var fra før den største aktøren i Galleri Oslos nærområde, og har hovedkontor i Posthuset, Biskop Gunnerus gate 14.

Oppstart!

Reguleringssaken for «nye» Galleri Oslo er i gang.

Slaget om høydene

Området rundt Oslo S er det området i Oslo som tåler høydene best og det er også der flest prosjekter som utfordrer dagens høyhusstrategi er planlagt.

Monsterterminal skrinlegges

Ideen om en ny bussterminal over sporene på Oslo S var god, men planene ville aldri kunne gjennomføres.

Og følger opp i lederen

Vaterlandsområdet trenger å planlegges på nytt" skriver Aftenposten på lederplass. Vi er helt enige.

Katta ute av sekken

Aftenpostens Christian Sørgjerd presenterte planene våre for Galleri Oslo 23. februar i år. Les hele artikkelen her.

Redd Grønland

"Fjerning av Nylandsbrua kan være tiltaket som får mange av dagens utfordringer til å gå over av seg selv."Les Knut Schreiners debattinnlegg om Nylandsbrua i Aftenposten.

En bro for mye

Nylandsbrua er et minnesmerke over et veisystem som speilte sin tids ideer, men som ellers stort sett ødela Oslo."Les hele artikkelen til Erling Dokk Holm i Aftenposten.